Millforders in the spotlights • Giovanna Melis

by Laila de Vries - November 2021

‘Ik kick wel op een beetje complex stakeholdermanagement’

Of het nou gaat om het uiteindelijke design of om de weg ernaartoe. Giovanna geeft niet op voordat de klant, maar vooral ook zijzelf, helemaal tevreden is. En omdat ze zowel aan klant- als aan bureauzijde ervaring heeft, weet ze als geen ander hoe de hazen lopen. Giovanna, voor ons Gio, vertelt.

‘Stakeholder management is  soms minstens zo belangrijk is als een uitgekiend design.’ Iets wat ze aan den lijve heeft ondervonden bij het uitrollen van het packaging design voor Bondex, een Duits merk van PPG, gespecialiseerd in woodcare producten, van oliën tot lakken.’ Bondex was in dat opzicht ‘een snelcursus, niet alleen wat betreft het merk en de wereld van verf en lak zelf, maar ook over de complexiteit van internationaal stakeholder management’.

Haar veerkracht en vastberadenheid, komt ook goed van pas bij één van haar favoriete klanten: Pickwick. ‘Als het gaat om detaillering, verfijning en echt craftsmanship, kan ik best ver gaan. Ik ben pas tevreden als ik het werk met trots aan mijn vrienden wil laten zien. Die lat zo hoog leggen, dat zit nou eenmaal in mezelf als persoon, maar het is natuurlijk extra fijn als een klant die kwaliteit en dat vakmanschap ook ziet en herkent, zoals Pickwick dat doet.’

Om een project soepel te laten verlopen is het bijna randvoorwaardelijk om gestructureerd te kunnen denken en organiseren. Dit is vooral van belang bij grote projecten, waarin verschillende disciplines samenkomen. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Histor MY color. Nog zo’n project, waar Giovanna met trots en plezier op terugkijkt. ‘Hier hebben we laten zien dat als we goed blijven samenwerken, we echt alles in huis hebben om merken te laten groeien. We zijn gestart met de productpositionering, concept en propositie, die we daarna hebben vertaald in een visuele identiteit, een prachtig packaging design en zelfs een glossy magazine!’.

Een kopje koffie, of misschien liever een goede espresso Martini, zou ze graag nog eens drinken met Olafur Eliasson (red.: Deens beeldhouwer en installatie kunstenaar). ‘Wat mij betreft is hij echt een genie. De werken die hij maakt zijn zo doordacht en intelligent, je wordt er als het ware onderdeel van. Hij zet je echt aan het denken, maakt je ervan bewust dat iedereen in zijn eigen waarheid leeft. Ik ben heel benieuwd naar zijn, ongetwijfeld bijzondere, inspirerende visie op de toekomst, daarover zou ik graag eens met hem filosoferen’.

En last but not least, Giovanna is niet alleen in figuurlijke zin een ‘kick-ass’ accountmanager. Dat is ze ook letterlijk. Een andere grote passie is namelijk kickboksen. Bij Millford durven we eerlijk gezegd bijna niet te kijken als ze in de ring staat, maar zelf gaat ze de thrill van een spannende partij, of een blauw oog, zéker niet uit de weg.