Millforders in the spotlights • Jaap Spaanderman

by Sanne van Kuijk-Evertse - November 2021

‘Ik ben nog steeds trots als ik sporters op tv zie met ‘ons’ logo'

Het was in november 1998 dat Jaap Spaanderman zijn passer op de kaart van Nederland zette. Met de passerpunt op zijn woonplaats Katwijk en de potloodpunt op de uiterste afstand trok hij een cirkel. Binnen 50 kilometer moest zijn nieuwe droombaan te vinden zijn. Zover heeft hij er echter niet voor hoeven reizen. Hij vond ‘m in Wassenaar, bij Millford, toen nog Millford - van den Berg geheten.

 

‘Millford huisde destijds in een imposante villa in Wassenaar. Ik weet nog goed dat ik dat als 34-jarige behoorlijk intimiderend vond. Het was een club met echte packaging design specialisten. In Den Haag had Millford toen een tweede vestiging gespecialiseerd in corporate identities. Een van mijn eerste projecten was het werktekenen van chocolademelkpakjes voor FrieslandCampina, maar ook voor Hero en Schwarzkopf heb ik die eerste jaren veel gedaan.’

 

Wanneer je Jaap vraagt naar hetgeen waar hij het meest trots op is hoeft hij minder ver terug te gaan. ‘Dat is zonder twijfel de visuele identiteit van Nederlandse Loterij. Dat was een enorme uitdaging. Hier kwam het ambacht van werktekenaar volledig tot zijn recht. Ik kon als graficus een echte plus maken op het design van Marco (Marco de Meijer, creative director). Het is een ogenschijnlijk simpel logo, maar het zit technisch ingewikkeld in elkaar. Alles moet kloppen. Zo’n logo moet lang en op allerlei manieren gebruikt kunnen worden.’

 

‘Je gaat als werktekenaar door waar de ontwerper stopt. Als de vorm er ligt moeten wij zorgen dat het werkbaar wordt voor alle kanalen en in alle verschijningsvormen. Dat moet je goed onderzoeken. En Marco is kritisch, dus alleen al met het logo van Nederlandse Loterij zijn we weken bezig geweest. Alle vaardigheden die ik als werktekenaar en vormgever in de afgelopen 33 jaar heb geleerd kwamen hier samen.’

 

Het uitrollen van design voor alle mogelijke dragers is hetgeen wat Jaap het leukst aan zijn werk vindt. ‘In het grafisch werktekenen, vaak ten onrechte DTP genoemd, komen techniek en creativiteit mooi samen. Wij noemen het niet voor niets Creative Services.’ Toch merkt Jaap dat de ambacht van het vak onder druk komt te staan door de democratisering van digitale tools. Iedereen kan Photoshoppen en dus ook ontwerpen en werktekenen.

 

Maar kennis hebben van (digitaal) gereedschap brengt nog geen échte creativiteit. ‘Ik denk dat het belangrijk is dat we onze klanten blijven verbazen met goed doordacht design en creatieve oplossingen, daar ligt ons kapitaal. Bepaalde ontwikkelingen kun je niet afremmen of omkeren. Je moet dus wel meeveren met de tijdgeest maar je eigen kernwaarden en kracht niet uit het oog verliezen. Ik hoop dan ook dat Millford ook over 10 jaar nog steeds herkenbaar is als een door creativiteit gedreven designbureau. Een plek waar het fijn is om als vakmens voor te werken en waar onze klanten graag mee willen werken.

 

Als oude rot in het vak wil Jaap de generatie na hem ook graag iets meegeven. Het is hetgeen waar hij het meeste van heeft geleerd. ‘Dat is het het toegeven van je fouten, want hierdoor groeit de wil om jezelf te verbeteren. Oh ja, en doorgaan tot iedereen in de keten tevreden is, van ons eigen team tot klant en suppliers van onze klanten!’