Millforders in the spotlights • Jon Sonneveld

by Sanne van Kuijk-Evertse - November 2021

‘Een idee moet net zo goed werken op een verpakking, als in een advertentie of  social media  post’ 

Design Director Jon Sonneveld, Millforder sinds 2017, gelauwerd creatief en altijd nieuwsgierig naar wat consumenten nu écht vinden. ‘Als  ontwerper moet je altijd de consument in het oog houden. Hoe complex een klus ook lijkt. Als je dat blijft doen kan een ingewikkelde vraag vaak weer heel simpel worden.’

Het zijn inzichten die hij heeft opgedaan in de tijd dat hij veel voor Kraft Heinz werkte. ‘Deze periode heeft mij het meeste gevormd als designer. Ik was veel aanwezig bij consumentenonderzoek en leerde daardoor beter begrijpen hoe consumenten naar design kijken, maar ook hoe ze zich onbewust laten beïnvloeden en reageren op wat ze zien. Dat was voor mij een enorme eye opener. Het was het moment dat ik besefte wat design kan doen voor je merk of product.’ Het heeft ertoe geleid dat Jon pas tevreden is als het hele verhaal klopt en door de consument begrepen en gewaardeerd wordt.

 

Vanuit eigen merkpersoonlijkheid
‘Ik verwacht dat het steeds belangrijker gaat worden dat merken vanuit hun merkpersoonlijkheid gaan communiceren. Deze persoonlijkheid komt naar voren in een groeiend pakket uitingen en media. Het wordt daarbij nóg belangrijker dat uitingen vanuit dezelfde gedachte gemaakt worden. Alleen dan kun je je als merk voldoende en krachtig onderscheiden. Door deze visie op merken wordt Millford  steeds meer een Brand Design bureau en minder alleen een packaging specialist. Een idee moet net zo goed werken op een verpakking, als in een advertentie of social media post.’

 

‘Waar ik het meest van geleerd heb is het werken voor een grote retailer in combinatie met het werken voor merken. Hierdoor ga je duidelijk het verschil zien tussen merk verpakkingen en categorie verpakkingen. Je ervaart dan in de praktijk of een merkidentiteit echt een duidelijk verhaal heeft met toegevoegde waarde voor de consument.’  

 

Het geborduurde ei

‘Het project waar ik het meest trots op ben bij Millford is de advocaat van Albert Heijn. Voor dit design heb ik de inspiratie bij m’n oma vandaan gehaald. Zij was altijd aan het borduren en serveerde op verjaardagen standaard advocaat, vandaar het idee van een groot geborduurd ei met kippen. Een klein project werd daardoor heel persoonlijk. Een groot project waar ik trots op ben is de lancering en executie van Pure Piraña, ik had nog niet eerder gewerkt aan een merk wat in zoveel landen (en zo snel) af moest zijn. Het gaf mij een kick om dit met een klein team voor elkaar te boksen.’

 

‘Wat ik altijd nog een keer wil doen als professional is een complete retail formule ontwerpen. Vanuit de merkidentiteit en packaging de vertaling maken naar een 3D winkelomgeving. Het merk op alle manieren visueel en tastbaar maken, door vorm, geluid en geur, het merk tot leven wekken. Daarnaast hoop ik ooit nog eens te werken voor een “hard liquor” merk. In deze categorie is er nog oprechte aandacht voor detail en drukwerkverrijking, het lijkt me leuk dat vaker te kunnen doen.’