Gouden inzichtje #3 | NL

by Lisa van Diemeren - April 2021

Niet alleen in commerciële zin, maar ook op een sociale, maatschappelijke manier. Met design bepalen wij hoe het merklandschap eruit ziet, wat de norm is, hoe we communiceren.
Als designer of marketeer ben je een essentiële schakel tussen product en consument. De bewustwording van die rol kan tot mooie inzichten leiden! Laten we onszelf eens wat vaker uitdagen om te kijken aan wat voor positieve veranderingen we met een merk kunnen bijdragen. Is het bijvoorbeeld echt nodig om een gender te benoemen in het product dat je verkoopt als we weten dat dit kwetsend kan zijn voor een groep die zich niet langer met dat gender wil identificeren? En is roze snoepgoed altijd voor meisjes bedoeld? Als we modellen uitkiezen voor onze campagne, is die selectie dan representatief voor hoe onze doelgroep eruit ziet? En hoe zit het met de crew?
Fenty Beauty introduceerde als eerste beautymerk foundation dat geschikt was voor écht iedereen, met 51 tinten. De donkerste tinten uit het palet waren in no-time uitverkocht, wat laat zien hoe veel behoefte er was aan een inclusiever palet.

Kun jij met je merk ook je aanbod inclusiever maken? Zodat je consumenten met een allergie of intolerantie ook van je producten kunnen genieten? Het zijn soms de kleine veranderingen, waarmee je als merk groeit en tegelijkertijd een groot verschil kunt maken voor een ander. In plaats van het ‘gemiddelde’ van een doelgroep te bedienen, zouden we moeten kijken naar hoe we ons product en merk toegankelijk kunnen maken voor de úitersten van deze doelgroep.

Want dan zijn we pas echt inclusief.