International Women's Day - Een board met alleen maar mannen behoort tot het verleden

by CANDID - March 2022

'Een board met alleen maar mannen behoort tot het verleden'

Sanne van Kuijk (37) is strategy director bij brand identity agency Millford. Marjolein van den Broek (36) is account director bij digitaal strategiebureau Online Company. In de week van International Women's Day gaan deze twee CANDID-vrouwen met elkaar in gesprek over gelijke kansen en diversiteit.

Sanne: 'Ik ben zeven jaar geleden bij Millford gestart terwijl ik zwanger was. De headhunter die me voor deze baan had benaderd, had er weinig vertrouwen in dat ik zou worden aangenomen toen ik het hem vertelde. Je zou bijna denken dat je een misdaad hebt begaan, dat weet ik nog zo goed. Maar Millford wilde mij gewoon hebben. Zwanger of niet.'

Marjolein: 'Dat is bijzonder, niet ieder bureau zou zo gereageerd hebben. Zwangere vrouwen krijgen volgens mij veel met vooroordelen te maken. Heb jij dat niet ervaren?’
Sanne: 'Ik herinner me wel momenten dat ik heel hard mijn best deed om niet onder te doen voor iemand die niet zwanger is. Ik werkte extra hard, daar zou het in ieder geval niet over kunnen gaan. Soms ook wat te veel, maar daar wilde ik me niet in laten kennen.'

Marjolein: ‘Hoe combineer je het moederschap met een carrière?'
Sanne: 'Ik ben van 40 uur teruggegaan naar 36. Dat is in de praktijk natuurlijk nog steeds fulltime. Mijn man heeft bij allebei de kinderen ouderschapsverlof opgenomen. Hij werkte drie dagen. Dat heeft mij ook de mogelijkheid gegeven om aan mijn carrière te bouwen. Ik besef dat dat niet voor iedereen geldt. Doordat wij het thuis zo hebben kunnen regelen, sta ik waar ik nu sta.'

Marjolein: 'Ik heb zelf geen kinderen, maar ben net als jij gedreven in mijn werk. Ik vind het heel belangrijk om te groeien en me te blijven ontwikkelen. Dat heb ik meerdere keren gedaan door van baan te wisselen en een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik ben allergisch voor stilstand, ik word echt onrustig als ik dat ervaar.'
Sanne: 'Wie of wat helpt jou daarin vooruit?'

Marjolein: 'Ik zorg voor mijzelf en mijn eigen ontwikkeling. Wat mij helpt, is om in mezelf te geloven, weten waar ik gelukkig van word en wat mijn kwaliteiten zijn. Het feit dat ik een vrouw ben, heeft me daarbij nooit in de weg gestaan. Ik heb het idee dat bij Online Company, waar ik nu iets langer dan een jaar werk, mannen en vrouwen evenveel kansen krijgen. En die kansen grijp ik graag aan. Mijn werkgever stimuleert dat ook echt door het maken van een persoonlijk ontwikkelingsplan en iedere twee weken een reflectiegesprek.'
Sanne: 'Wat betreft gelijke kansen heb ik ook het idee dat ik niets te klagen heb, maar de board van Millford mag van mij wel iets diverser. In 36 jaar is er nog nooit een vrouw partner geweest. Dat gaat in de toekomst wel veranderen, denk ik. Maar dat geldt voor zoveel bureaus. Het beeld van alleen maar mannen in een board, dat is geen afspiegeling van de wereld waarin we leven.'

Marjolein: 'Dat ben ik met je eens. Het is goed voor een bedrijf om uit te stralen dat er een goede balans is tussen het aantal mannen en vrouwen. Dat is natuurlijk heel erg van deze tijd en hier wil je als bedrijf in mee gaan.'

Sanne: 'Ja, maar ik vind het bovendien ook gezond als er net zo'n sterke mannelijke als vrouwelijke dynamiek aanwezig is in een organisatie.'
Marjolein: 'Ik ben van mening dat een board moet bestaan uit een mix van mensen met verschillende karakters en kwaliteiten. Er moet een balans zijn tussen sterkte commerci le persoonlijkheden, maar ook mensen met empathisch vermogen, die zich goed kunnen inleven in een ander. Vrouwen hebben vaak andere karakters dan mannen, daarom geloof ik wel in een mix hiervan. Maar die mix hoeft niet per se op basis van geslacht zijn, want een man kan ook vrouwelijke eigenschappen hebben en andersom.'

Sanne: 'Wat vind je van vrouwenquota?'
Marjolein: 'Daar geloof ik niet in. Ik vind dat een functie bij iemand moet passen op basis van ervaring en kwaliteit, niet op basis van geslacht. De bureauwereld is nu eenmaal een snelle wereld. Dat moet bij je passen. Als je in die wereld verder wilt komen, moet je voor jezelf durven opkomen en je mening kunnen uiten, of je nu een man of een vrouw bent. Maar een initiatief als International Women's Day vind ik wel nuttig. Want ik denk dat er nog veel traditionele bedrijven zijn die nog niet zo van deze tijd zijn als CANDID. Hoe meer organisaties aanhaken bij zo'n initiatief, des te meer het een levend topic wordt.'