Millforders in the spotlights • Laila de Vries

by Sanne van Kuijk-Evertse - December 2021

'Een creatief proces laat zich niet altijd even ‘strak’ organiseren'

Tactvol, geduldig en slim. Dat is Laila ten voeten uit. Onze stabiele factor. Motiveert waar het vastloopt, geeft ruimte waar dat kan en stuurt bij waar dat nodig is. Een fantastische vrouw, een dijk van een Brand Director.   

‘Het blijft zó bijzonder om mee te mogen bouwen aan prachtige, sterke merken; om een krachtige positionering tot leven te brengen in een visuele identiteit. Dat doen we voor zoveel verschillende typen opdrachtgevers, van FMCG tot grote corporates, dat elk project anders is en daardoor ook elke dag weer anders is.’

Spanningsveld
‘Ons vak is vaak hectisch, we werken onder tijdsdruk, met strakke deadlines, en financiële kaders. Daar staat tegenover dat een creatief proces zich niet altijd even ‘strak’ laat organiseren. Dat spanningsveld vind ik een van de grootste uitdagingen; nadenken over inhoudelijke oplossingen die maken dat een opdracht niet alleen het gewenste resultaat oplevert, maar dat er ook met plezier aan wordt gewerkt, zowel door onszelf als door onze klanten. Dat vraagt om een flexibele instelling en een open blik, dat betekent; soms laten vieren en soms de teugels wat strakker aantrekken. De behendigheid om op die manier te anticiperen op, en laveren tussen, de weerbarstigheid van een creatief traject en de wensen en behoeften van onze klanten heb ik inmiddels aardig onder de knie.’

Blijf nieuwsgierig
‘Ik zou iedereen in dit vak mee willen geven altijd breed geïnteresseerd en nieuwsgierig te blijven. Dat maakt je werk niet alleen leuk, maar is in ons vak ook randvoorwaardelijk. Het voorkomt dat je vervalt in routine en maakt dat je altijd vragen blijft stellen, door blijft zoeken en open blijft staan voor nieuwe inzichten. Dit kun je heel groot en abstract zien, maar ik vind het minstens zo relevant om het juist ook veel kleiner en concreter op te vatten. Je kunnen verplaatsen in wat bijvoorbeeld een collega, een klant of een consument beweegt en motiveert of wat zijn of haar drivers zijn, is in mijn ogen het fundament van elke goede oplossing.’

Veel eerste keren
‘Volgens mij leer je het meest van fouten maken en vooral ook, de mogelijkheid krijgen om je eigen fouten te herstellen. En fouten maken doen je nou eenmaal het meest bij de dingen die je voor het eerst doet. Dus als je aan mij vraagt waar ik het meest van heb geleerd, dan is het van al die dingen die ik voor het eerst deed of maakte. En in mijn tijd bij Millford zijn dat er nogal wat geweest! Van de eerste keer een grote fotografie productie begeleiden tot een belangrijk strategisch traject door een complexe corporate organisatie loodsen, van creatieve brainstorm tot behoefte workshop, van productbeschrijving tot manifest, van pitches winnen tot pitches verliezen, van een eerste offerte tot een 16 pagina’s tellend plan van aanpak.’

Het Nationaal Ballet
‘Wat weinig mensen van mij weten is dat ik (net als Gordana), vroeger ballerina wilde worden. Dat ik al op jonge leeftijd audities heb gedaan en op mijn twaalfde werd toegelaten tot de Nel Roos academie; de vooropleiding voor het nationaal ballet. Omdat het voor mij zou betekenen dat ik naar een kostgezin in Amsterdam moest verhuizen en altijd vreselijke heimwee had, heb ik toen mijn tutu en spitzen aan de wilgen gehangen. Ik heb nooit spijt gehad van die beslissing, maar heel soms denk ik nog wel eens hoe anders mijn leven eruit had kunnen zien.’