Millforders in the spotlights • Jorge Dallos

by Millford - February 2022

'Creativiteit kent geen functietitels of labels'

Jorge is geboren in Colombia, heeft op verschillende plekken in Zuid-Amerika gewoond en is door de liefde in Nederland beland. En ja, Nederland is nogal wat anders dan Colombia.

“Het grootste verschil is de ruimte en het landschap. Colombia is 27 keer groter dan Nederland, heeft een rijke verscheidenheid aan klimaten en is dus enorm gevarieerd. Op cultureel niveau zou ik zeggen dat het hele ‘plannen van het leven’ een groot verschil is. Ik mis dan ook vaak de Latijns-Amerikaanse spontaniteit en het gemak van het sociale leven. Maar aan de andere kant waardeer ik de langetermijnplanning en -organisatie in de Nederlandse samenleving juist ook heel erg.”

Design als universele taal
“Ik heb het altijd bijzonder gevonden hoe design een universele taal kan worden om een ​​idee of een gevoel uit te drukken en zelfs een beslissing te beïnvloeden. Ik vind het nog steeds een voorrecht (en een geweldige uitdaging) om mijn leven te mogen besteden aan ‘vechten tegen de lelijkheid’, zoals Massimo Vignelli zei.”

We vroegen Jorge zijn eigen creatieve stijl te omschrijven. “Gezien de enorme verschillen in opdrachtgevers en soorten klussen zou het voor mij moeilijk zijn om alles onder één stijl te labelen. Maar ik denk wel dat de rode draad in mijn carrière het streven is geweest naar creatieve effectiviteit door gedegen onderzoek en inzichten.”

“Ik ben in 2007 afgestudeerd aan de ‘Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano’. Ik heb hier onder andere studies gevolgd over illustratie, fotografie en creatief schrijven. Na mijn opleiding ben ik aan de slag gegaan als Designer en Art Director bij reclamebureaus in Colombia, zoals Mullen-Lowe, McCann en Draftfcb. Later heb ik als teamlead en creative director bij Leo Burnett Bogotá en Quito gezeten. Om vervolgens te verhuizen naar Buenos Aires om te werken als Creative Director bij Visual Latina. In Nederland heb ik gewerkt bij Paal15 en bij het inhouse creatieve team van Dopper.”

Iconische FMCG merken
“Werken voor de The Coca-Cola Company vanuit twee verschillende bureaus in 3 verschillende landen heeft me het meest geleerd als creatief. Ik kreeg de kans om lokale, regionale en wereldwijde projecten te ontwikkelen voor iconische FMCG merken zoals Coca-Cola, Sprite en Fanta. Deze ervaring gaf me niet alleen veel inzicht in consumententrends en markten over de hele wereld, maar daagde me ook constant uit om me aan te passen aan een breed scala aan doelstellingen, budgetten en belanghebbenden. Van een colab tussen McDonald's en Coca-Cola in Bogotá tot een on-pack digital experience voor Fanta gericht op Latijns-Amerikaanse gezinnen in de VS of het co-creëren van Coke's wereldwijde shopper marketing toolkit voor de FIFA World Cup in Rusland.”

Waarom spreekt mij dit aan?
“Telkens wanneer ik design, muziek, een kunstwerk of een fashion item inspirerend vind, probeer ik het een beetje te ontleden. Want waarom spreekt dit mij aan? Dit kan er de ene keer toe leiden dat ik al scrollend terechtkom in een social media rabbit hole, maar het kan ook het eerste zaadje zijn voor een fotoshoot, een creatief concept of een design lay-out waar ik niet eerder aan had gedacht. Daarnaast haal ik trouwens ook veel inspiratie uit het contact met andere creatievelingen.”

In het diepe springen
Als je kijkt naar Jorge’s indrukwekkende cv zie je al wel dat hij niet bang is in het diepe te springen en zichzelf uit te dagen. “Een paar jaar geleden kreeg ik tijdens mijn werk bij Leo Burnett het aanbod om van Sr. Art Director naar Copywriter te switchen. Ik had op dat moment niet veel ervaring met schrijven, maar had een sterke interesse in verhalen vertellen. En dus sprong ik. Het was een enorme uitdaging, maar ook een zeer lonende. Ik heb veel geleerd, van het begrijpen van verschillende creatieve processen tot het aanpakken van communicatiedoelstellingen vanuit verschillende invalshoeken en zelfs meer synchroon werken met mijn collega's. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar creativiteit kent geen functietitels of labels. En hoewel specialisatie en gedefinieerde rollen noodzakelijk zijn, denk ik dat het dragen van verschillende hoeden tijdens mijn carrière me heeft geholpen om het ‘grotere plaatje’ in projecten te zien en het creatieve resultaat te verrijken.”

Ananas
En wat Jorge het liefste doet in zijn vrije tijd? “Fietsen! Of het nu gaat om het land verkennen op mijn racefiets of door Amsterdam cruisen op de omafiets, fietsen is altijd één van mijn passies geweest. Oh ja, ik ben ook Nederlands aan het leren!” Er is trouwens nog iets wat wij Millforders niet van hem wisten. Maar of hij daar nou zo trots op moet zijn…. Hij is pro-ananas op pizza.