Millforders in the spotlights • Marco de Meijer

by Millford - January 2022

'Als creative director moet ik designers uitdagen en vertrouwen geven'

De wereld om ons heen verandert. En snel ook. Dat betekent anticiperen, meebewegen en dúrven veranderen. Ook voor Millford. We spraken met Creative Director Marco de Meijer over deze transitie.

‘Om klaar te zijn voor de toekomst zullen we ons eigen merk ook tegen het licht moeten houden. We zullen designspecialismen moeten ontwikkelen die passen bij toekomstige generaties merken en consumenten, maar we zullen ook onze huidige expertise moeten blijven doorontwikkelen. Thema’s als duurzaamheid en technologie gaan een grote impact hebben op packaging design. Iets waar wij niet alleen in mee moeten, maar zelfs in zouden moeten leiden.’

Traditionele kaders oprekken
‘Ook op het gebied van de merkidentiteiten willen we de traditionele visuele kaders oprekken: audio, motion en interactie worden steeds belangrijker in een toekomst waarin merken meer en meer moeten schakelen tussen verschillende platforms. Dat betekent ook dat deze disciplines niet langer als add-on kunnen worden gezien bij het ontwikkelen van een visuele stijl.’

Van een creatief vraagt dat een nieuwsgierige blik en de ambitie om te vernieuwen, om dingen anders te doen. En het besef van de verantwoordelijkheid die je als designer hebt: wij hebben de mogelijkheid om dingen ook écht te veranderen.

Uitdagen en vertrouwen geven
In dit kader ziet Marco ook voor zichzelf een andere rol weggelegd: ‘Als toetsing voor wat we maken en bedenken zal ik zelf ook steeds meer bezig moeten zijn met de wereld van morgen. Wat zijn de trends, maar vooral, wat zijn de behoeftes van die veranderende consument? Als Creative Director vraagt het daarnaast, dat ik onze designers steeds moet blijven uitdagen maar ook vertrouwen moet geven.’

Iets wat Marco als geen ander kan. ‘Ik denk dat één van mijn sterke punten is dat ik graag in een team werk, binnen Millford, maar ook met klanten en andere agencies.’ Dat is niet altijd even makkelijk, maar dat hoeft ook niet. ‘De momenten dat ik me ongemakkelijk voel, zijn vaak die momenten dat er bijzonder werk wordt gemaakt.’

Sterk in mainstream
Zo trots als wij op Marco zijn, zo trots is Marco op Millford. ‘Millford is supersterk in commercieel, creatief werk. Het werken voor mainstream merken met een grote doelgroep waarbij de belangen vaak groot zijn. En dan toch op zoek gaan naar een unieke en creatieve oplossing. Daarnaast zijn wij op ons sterkst als er sprake is van een echte partnering met een klant.’

Offline én online
En als we ons dan toch aan de toekomst gaan wagen en de glazen bol erbij pakken: ‘Over 3-5 jaar is Millford een enthousiaste club van gedreven en talentvolle professionals. Een club die merken en organisaties helpt op het gebied van identiteit en design, offline en online. Hopelijk kunnen we met ons werk ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid combineren met het zijn van een succesvol creatief bureau.’