Millforders in the spotlights • Sanne van Kuijk-Evertse

by Millford - April 2022

'Millford is bescheiden. Misschien wel té.'

Millford speelt al jaren Champions League, maar dat is geen reden om achterover te leunen. Potentie en ambitie genoeg! Strategy director Sanne van Kuijk-Evertse over een veranderende markt, veerkracht en bescheidenheid, de hoogte van de lat en de stip op de horizon.

‘Millford heeft een ijzersterke naam. Is een begrip in de branche en behoort tot de top van Nederland. Wij spelen Champions League. Er zijn klanten waar Millford al meer dan 20 jaar voor werkt. Vergis je niet, dat zijn opdrachtgevers waar het team elke dag weer op het hoogste niveau creativiteit moet leveren. Dat zegt wel wat over hoe hoog de lat hier ligt. Onze kwaliteitsstandaarden zijn zó hoog. Volgens mij is dat uniek. Iets wat wij bij Millford trouwens als volledig normaal zien.’

Daarmee raak je automatisch een ander typisch Millford trekje: we zijn echt heel bescheiden, misschien wel té. ‘Maar dat zijn we meer en meer van ons aan het afschudden. Daar heb ik denk ik zelf een rol in gespeeld, maar de overname door Candid heeft ook een duit in het zakje gedaan. We werden geconfronteerd met bureaus die zich meer op de borst kloppen en zagen ook wat het opleverden. Maar we blijven natuurlijk wel gewoon Millford, dus te hard op ons borst kloppen doen we natuurlijk ook weer niet. Gewoon wel effekes normaal blijven doen hé!’

Recentelijk hebben we onze tagline aangepast: Millford. Bringing Identities to life. Wij brengen merkidentiteiten tot leven. Daar zit onze toekomst. Dat doen we middels doordacht en relevant design. Via een visuele identiteit, via verpakkingen. Zowel offline als online. Onze groei en leercurve zit in de online doorvertaling van het design dat we maken. Dat is iets waar we ons steeds meer op focussen en waar ook steeds meer vraag naar is. We zijn al 35 jaar een van de grootste op het gebied van packaging design, de komende jaren zou ik die rol ook willen spelen op het gebied van visual identities.’

‘We hebben steengoede mensen in huis en een enorme drive om Millford te preppen voor de veranderende markt. Iets waar ik graag het voortouw in neem. Ik denk dat we op de goede weg zijn, een gevoel wat wordt versterkt als ik zie hoeveel nieuwe opdrachtgevers we het eerste kwartaal aan onszelf hebben weten te binden. De afgelopen corona jaren zat er weinig beweging in de markt, er werd weinig geswitcht tussen bureaus en het acquireren van nieuwe klanten was oprecht lastig. Maar we hebben de juiste flow absoluut weer te pakken. Laatst hoorde ik iemand zeggen: een bloem kan ook niet het hele jaar bloeien. Vind ik een mooie uitspraak, dat geldt voor Millford ook.’

Voor bijna alle klanten van Millford heeft Sanne wel iets gedaan of betekent. Maar er zijn er een paar waar ze extra bijzondere herinneringen aan heeft: ‘Schiphol heeft wel een bijzonder plekje in mijn hart. Want wat een mooi project was dat. Het komt niet elke dag voor dat je een nieuwe positionering en visuele stijl voor het commerciële gezicht van een internationale airport met 70 miljoen reizigers mag ontwikkelen (pre-corona). Het was een match made in heaven. Onze aanpak sloot naadloos aan bij de cultuur van Schiphol, we hadden de tijd mee, alle poppetjes zaten op de juiste plek om de klus te klaren. De neuzen stonden dezelfde kant op. Aan beide kanten. Het was een ongelofelijk goede vibe. We hebben elkaar echt weten te versterken. Het team van Schiphol en het team van Millford kon lezen en schrijven met elkaar. Hierdoor hebben we in een relatief korte tijd een ongelofelijk ingewikkeld iets met elkaar weten te cheffen. Ja, ik ben echt heel trots op hetgeen we daar gedaan hebben. Zowel op de diepte als op de breedte. Zo’n kans krijg je niet vaak.’

‘Naast Schiphol zijn er nog zo veel leuke projecten en mensen geweest, maar als ik er dan toch één moet noemen is dat zeker Look-O-Look van Perfetti Van Melle. Love it. Een golden oldie die hing te verstoffen in het schap. Samen met het team van Look-O-Look hebben we het merk weer helemaal van nu gemaakt. De resultaten zijn echt mind blowing!