Millforders in the spotlights • Sascha Goutier

by Millford - March 2022

'Eigenlijk wil ik altijd een 9. Nog liever een 10.'

Sascha Goutier, Account Director bij Millford. Iemand waar wij alleen maar diep respect voor kunnen hebben. Want holy moly, deze vrouw die kan er wat van.

“Ik werk al heel heel heel lang voor Albert Heijn en Etos en daarnaast ook voor een aantal FMCG merken. Het verschil in werkwijze voor beide soorten klanten is groot. Voor Albert Heijn creëren we verpakkingen voor veel verschillende categorieën/ schappen. De ene week dompelen we ons helemaal onder in de wereld van koek en de week erna moeten we expert zijn op het gebied van alle codes van schoonmaakproducten en dat hele schap doorgronden. Sommige categorieën moeten zelfs om de paar jaar opnieuw worden gepositioneerd omdat daar veel beweging is van de A-merken of vanuit veranderende consumentenbehoeften. Denk maar eens aan de categorie vega/vegan of plantaardige producten. Naast dat meebewegen met de diverse codes van de markt of van A-merken moeten de designs van AH natuurlijk wel als ‘Albert Heijn’ voelen.”

Tempo en volume
“Een ander groot verschil, in met name de werkwijze, is het tempo. Het tempo ligt vele malen hoger bij een retailer. Deze snelheid combineren met een hoog niveau van creativiteit in de conceptfase is uitdagend. Het ontwikkelen van een NPD bij een FMCG-merk kan ongeveer 1 tot 2 jaar in beslag nemen, bij een klant als Albert Heijn duurt dat soms maar een paar weken tot een maand.  En niet alleen het tempo, maar ook de volumes zijn vele malen groter. Waar een consumenten merk hooguit 100 producten in portfolio heeft, heeft Albert Heijn er al snel 10.000.”

‘Alles komt goed’
“Om hier als bedrijf mee om te kunnen gaan, moet je enorm flexibel zijn. Heel erg veel schuiven op de planning. En vooral niet bang zijn. Ook niet voor hele grote volumes die ook snel en foutloos door creatie en studio moeten worden gerealiseerd. Een beetje onverschrokken zijn en moed hebben is handig. Alles komt altijd goed! In de 22 jaar werken voor AH en Etos hebben we nog nooit een deadline niet gehaald.”

Motiveren en ontzorgen
Dergelijke volumes en snelheden zouden intern stress kunnen veroorzaken. Hoe zorg je er dan voor dat je team onder (soms best grote) druk blijft presteren? Motiveren en ontzorgen. Energie geven en ervoor zorgen dat creatie volledig kan focussen op waar ze mee bezig zijn. En zeer kritisch zijn in de reviews, geen genoegen nemen met een 7. Eigenlijk wil ik altijd een 9. Nog liever een 10. Millford levert een buitengewoon hoog niveau van creativiteit. In een moordend tempo geproduceerd.”

Veel van haar opdrachtgevers zullen het beamen. Sascha is iemand die altijd zichzelf blijft. Kan onder grote druk werken zonder te verslappen. “Wat overigens niet betekent dat ik niet gestrest ben soms!”

Wat Sascha denkt dat klanten over haar zeggen? ‘‘What you see is what you get. Zij is te vertrouwen, altijd. Wat ze echt zeggen weet ik eigenlijk niet, maar hoop ook dat ze zeggen dat ik sta voor Millford en onze kwaliteit. Altijd flexibel ben, ervoor zorg dat zij wat minder druk voelen omdat ik het voor ze ga regelen. Maar bovenliggend dat ik mijn klanten zo goed ken dat ik een onderbuikgevoel heb ontwikkeld voor welke creatieve oplossing het beste past. En dat ik vecht voor waar ik, samen met de creatieven, in geloof.”

Waar ze het meeste energie van krijgt? “Van onze creatieven. Blijf me erover verbazen dat ze keer op keer iets nieuws kunnen maken onder zulke grote druk. Omdat ik AH al iets langer bedien dan andere accounts hebben we na verloop van tijd weleens eenzelfde categorie die we moeten voorzien van een redesign. Iedere keer weer heb ik daar zin in omdat ik weet dat onze creatieven altijd kunnen verrassen. Zoveel respect voor ze! Nu ik dit zeg besef ik me dat ik ze misschien niet genoeg complimenten geef. Maar ik ben en blijf hun grootste fan. Hoop dat ze dat weten…”