Millforders in the spotlights • Tess Wieringa

by Millford - April 2022

'Waar op school 4 weken voor staat, gebeurt hier in 3 dagen'

Momenteel zit Tess Wieringa in haar laatste jaar van de opleiding Arts & Crafts aan de Willem de Kooning Academie, richting Packaging & Branding Design. Tijdens haar stage bij Millford bleef ze plakken. En daar zijn we toch blij mee!

‘Vóór de Willem de Kooning deed ik een opleiding tot interieuradviseur, totaal anders maar ook ontzettend leuk. Nadat ik mijn diploma had gehaald ben ik stage gaan lopen bij een bedrijf wat voor magazines werkte als Libelle en Linda. Hierin merkte ik hoe leuk ik grafische vormgeving eigenlijk vond. Een beetje door toeval ben ik bij de Arts & Crafts opleiding terecht gekomen, maar het is een ontzettend goede keuze geweest. Ik merk dat ik mijn kennis van kleur en moodboards die ik heb opgedaan tijdens mijn interieur opleiding goed kan toepassen op het grafische van verpakkingen.’

Stage bij Millford
‘Voor mijn opleiding moest ik 6 weken stagelopen en kregen wij een lijst met allemaal stagebedrijven, Millford viel mij meteen op in deze lijst door de projecten en klanten die ik voorbij zag komen op de website. Met name de Biologische Thee van Albert Heijn maakte mij meteen enthousiast. Ik vond de illustraties en de typografie zo mooi en dacht: ‘hier wil ik stagelopen!’ Na een ontzettend gezellig sollicitatiegesprek mocht ik bij Millford beginnen. Wat ik zo leuk vond tijdens mijn stage is dat ik echt betrokken werd bij de projecten. Ik mocht meedenken met een nieuwe verpakking voor Pickwick, een nieuw concept voor Klene en aanpassingen doen voor Friethoes. Ik werd aan alle kanten goed geholpen waardoor ik in maar 6 weken tijd ontzettend veel heb kunnen doen en kunnen leren.’

Hoog tempo
‘Wat mij het eerst opviel is hoe hoog het tempo ligt bij de projecten. Waar we op school soms 4 weken krijgen voor een project moet het bij Millford in 3 dagen gedaan worden. Aan het begin moest ik hier best aan wennen maar hoe meer je het doet, hoe leuker het wordt. Je zit 3 dagen lang helemaal in een verpakking en doet er samen met je collega’s alles aan om de deadline te halen. Op school werk je vooral alleen, maar bij Millford werk je altijd samen aan een project. Je brainstormt samen, je geeft elkaar feedback, iedereen is bereid elkaar te helpen. Dit gaf mij super veel energie waardoor dat hoge tempo goed te doen is. Ik leer echt door met andere mensen te werken en te zien hoe zij te werk gaan, daarom vind ik de open sfeer bij Millford zo leuk.’

Award winnen
‘Over 5 jaar hoop ik dat ik in verschillende winkels verpakkingen zie waaraan ik heb meegewerkt. Ook wil ik mijn eigen handtekening en illustratiestijl als designer verder hebben ontwikkeld. In mijn vrije tijd illustreer ik veel en ik vind vooral de storytelling bij theeverpakkingen heel leuk, dus hier een goed concept voor bedenken in combinatie met een van mijn illustraties klinkt als een droom. Een andere droom van mij is om een periode in het buitenland als designer te werken, ik ben heel erg geïnteresseerd in andere culturen en sferen en ontzettend nieuwsgierig hoe projecten daar verlopen. Een award winnen met een van mijn verpakkingen klinkt ook niet verkeerd.’

‘Het tofste om te doen bij Millford vind ik concepten bedenken voor nieuwe producten. Ik vind het heel leuk om een briefing te lezen waarin de klant een idee schetst en dat ik dat dan visueel kan maken. Een idee tot leven zien komen en er met collega’s alles aan doen om een kwalitatief goede verpakking neer te zetten en de klant te verrassen met verschillende eerste ontwerpen vind ik heel leuk.’

Storytelling
‘Ik vind mezelf goed in het storytelling gedeelte van een verpakking, mensen meenemen in mijn verhalen door middel van typografie en illustraties, ook al is het schoonmaakmiddel. Elke verpakking heeft een verhaal nodig om het doel van het product uit te leggen.’

Om dit nog beter te kunnen doen wil Tess haar Photoshop en typografie skills upgraden: ’Photoshop zodat ik mijn concepten en ideeën visueel nog sterker kan maken en typografie omdat dat echt een vak apart is. Je kiest niet zomaar een lettertype uit. De grootte van de letters, de plaats op de verpakking, of het schuin staat of niet. Deze aspecten zorgen allemaal voor een bepaald gevoel. Ik denk dat ik hierin nog veel kan leren en hoop dat natuurlijk bij Millford te kunnen doen!’