Millforders in the spotlights • Wendy Tönjes

by Sanne van Kuijk-Evertse - January 2022

'Stress? Muziek aan, lekker dansen, keihard zingen.'

In 2000 begon Wendy als designer bij Millford. Toen nog gevestigd in Den Haag. ‘Op de corporate afdeling werkten we met een klein team aan allerlei mooie projecten. Van KVK, Orange, het mcrz tot aan het Ministerie van VROM. Daarna zijn we naar Wassenaar verhuisd en heb ik langzaam de skills voor packaging design geleerd. Nu combineer ik beide voor een bredere merkbeleving. In al die tijd heb ik met zoveel verschillende mensen gewerkt, het is constant een wisselende vibe die je het gevoel geeft elke keer bij een ander bedrijf te werken.’

Ja, het werken bij Millford kan op zijn tijd druk en stressvol zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je dat niet mee naar huis neemt? Wendy weet er wel raad mee. ‘De muziek hard aan, even lekker dansen of keihard meezingen. En als dat niet kan? Naar buiten, frisse lucht inademen, door weer en wind, fietsen, wandelen in het bos of een toertje op de motor.’

Haar inspiratie haalt Wendy uit haar reizen, het leren kennen van andere culturen en gewoontes, maar ook uit kinderboeken, kookboeken en musea. Momenteel haalt ze veel van drive uit documentaires over klimaatverandering. Films als zoals ‘Kiss the Ground’ of ‘Before the Flood’ van Leonardo di Caprio hebben me echt aan het denken gezet. Doen beseffen dat ik een bijdrage kan leveren aan de toekomst. Ik wilmijn expertise inzetten om het tij te keren. Dat betekent voor mij duurzamere verpakkingen creëren.’

‘Wat bijna niemand van mij weet is dat ik Chinese les heb gevolgd, tegelijk met mijn geadopteerde zoon. Ieder in onze eigen groep. In het kader van prikkel je hersens maar vooral om de fascinerende wereld van de karakters te leren kennen. Wat een prachtige taal! Ja, lastig in uitspraak met die vijf toonsoorten en het herkennen van al die karakters.’

Op de vraag hoe Wendy zichzelf als designer zou omschrijven antwoordde ze: ‘Less is more en it’s all-in the detail. Ik ben een perfectionist met een oog voor detail. Daarnaast probeer ik de klant altijd te overtuigen dat niet alles op de facing hoeft, je kunt niet alles evenveel aandacht geven. Liever de focus op de hoofdboodschap dan vol zetten met alles wat je kunt vertellen over het product. Daarmee creëer je meer een eye-catcher. ‘

‘Het leukste aan mijn werk vind ik het finetunen en doorvoeren van het concept op diverse uitingen. Zorgen dat de merkwaarden op alle uitingen hetzelfde uitstralen. Maar ook de fysiek van de verpakking mee laten werken in het grafische deel, qua materiaal en qua vorm vind ik elke keer weer een fijne uitdaging.

Wendy is op haar best wanneer ze samen met anderen aan de slag kan. ‘In een team worden ideeën uitgediept en versterkt. Sterke relatie en daardoor korte lijnen met de klant, geen ruis maar duidelijkheid. Maar ook als ik me even helemaal af kan sluiten van prikkels, met een complete focus op de grote lijnen, ga ik erg fijn! Overigens heb ik dat wel moeten leren want ik dook voorheen meteen in de details.’