Van strategie naar on- en offline werkelijkheid – Deel 1 – De iconen en patronen van de Visual Identity van Schiphol

by Marco de Meijer - November 2021

Visual Identity ‘Dutch Boldness’ vertaald naar touchpoints

Wij helpen merken bij het vinden van hun unieke verhaal. Dat doen we met behulp van relevant en onderscheidend design. Van strategie naar on- en offline werkelijkheid. Zo ook voor Amsterdam Airport Schiphol.

Merkpositionering ‘Your Dutch Shopping Experience’
Eind deze zomer lanceerden Schiphol zijn nieuwe visuele stijl voor het commerciële domein. Gebaseerd op de door Millford ontwikkelde merkpostionering ‘Your Dutch Shopping Experience’. De rode draad werd Schiphol’s grote trots: Nederland. Als gateway en springplank naar de wereld voelt Schiphol zich ambassadeur van ons land. Trots op de roots en dat wat Nederland bijzonder maakt. De plek waar je de Nederlandse mentaliteit en cultuur kunt ervaren. Maar ook de plek waar je kennis kunt maken met onze helden, typisch Nederlandse producten of design.

Dutch Boldness
De merkpostionering ‘Your Dutch Shopping Experience’ werd het fundament van de Visual Identity. Met daarin centraal: ‘Dutch Boldness’. Onconventioneel en eigenzinning, Dutch Design met een knipoog. Bold en kleurrijk, nuchter, uitgesproken, geordend en kleurrijk. 

Iconen en patronen
De Visal Identity diende zeer breed toepasbaar te zijn. Zowel in campagnes en communicatie, maar ook in de winkel, op de winkelgevels, online of via het WeChat account. Speciaal voor dit doeleinde maakten Millford een unieke set met aanvullende iconen en patronen.

Het nieuwe Delftsblauw
Behalve herkenbaar Hollands, is de VI van Schiphol ook verrassend Hollands. Het vertegenwoordigt een kant van Nederland die men nog niet zo goed kent.  Nieuw, innovatief en trendsettend. Deze combinatie van ‘oud’ en ‘nieuw’ werd de voedingsbodem voor de iconen en patronen.  Het bekende Delfstblauw, met zijn kernmerkende beelden van bijvoorbeeld bloemen en vogels  hebben wij uitgevoerd op een manier helemaal van nu, maar ook een manier die naadloos aansluit bij de stijl en kleuren van de VI van het commerciële gezicht van Schiphol.

Meer dan design alleen
Alle communicatieuitingen samen dragen bij aan het sterke merk Schiphol. Het bevestigt ons in onze overtuiging dat een sterke visuele identiteit meer is dan design alleen.  Het is het vermogen een duurzaam antwoord te creëren op de vragen waar een merk op alle on- en offline touchpoint mee te maken heeft. Het bepaalt het gezicht van een merk naar de buitenwereld. Het is de één op één doorvertaling van de identiteit en biedt handvatten voor alle fysieke en digitale uitingen. En dat is me toch een partijtje goed gelukt bij Schiphol.. Al zeggen we het zelf.