8 vragen aan Mark van Iterson

09 oktober 2018 door Sabrina
Maatschappelijk

8 vragen aan Mark van Iterson - Director Global Heineken Design

1. Hoe creatief kun je of misschien moet je zijn als je design maakt voor een Global brand?
Zeer creatief. Een groot global brand kent vele randvoorwaarden en complexiteiten. Het vooroordeel is vaak dat al die ‘onmogelijkheiden’ de creativiteit om zeep helpen. Maar wat mij betreft is het tegenovergesteld: het vereist juist extra veel creativiteit om dan toch vooruit te gaan, om die oplossing te vinden waarbij alle puzzelstukjes op hun plaats vallen.

2. Wat is belangrijk om een Global brand lokaal succesvol te maken?

Dat verschilt per productcategorie. Sommige categorieen zijn heel ‘global’, maar bier is overal eigenlijk heel lokaal; lokale gebruiken en rituelen, lokale trots, lokale merken en producten. Als je in een land de biermarkt bestudeert, leer je ontzettend veel over de cultuur van een land. Heineken is denk ik goed in het bouwen van een wereldmerk, met voldoende flexibiliteit om het in ieder land af te stemmen op de lokale cultuur. Ongetwijfeld hangt dat samen met onze Nederlandse oorsprong; wij hebben door de eeuwen heen met iedereen gehandeld, andere talen moeten spreken, en alle soorten eten en drinken geproefd.

3. Is er invloed merkbaar van lokale bier designtrends op de look and feel van een Global Brand?
Nauwelijks. Wij varen in principe onze eigen koers. Heineken is in essentie progressief en wil zelf de trends creeren in plaats van er achter aan lopen. Maar natuurlijk zien wij weldegelijk wat er om ons heen gebeurt en inspireert dat ons. 

4. Wat is de beste tip die je in je carrière ooit hebt gekregen?
Durf ‘groot’ te denken. Laat je niet te snel imponeren. Met een eenvoudig, helder en visionair idee kun je vanuit een bescheiden positie een hoop voor elkaar krijgen. 

5. Wat zou de beste zijn die jij andere zou kunnen geven?
Exact dat: Durf groot te denken. Vooral Nederlanders hebben nog wel eens last van het Calimero-effect, en doen zichzelf daarmee tekort.

6. Wat wordt je grootste uitdaging als global design director?
Design optimaal inzetten voor de hele Heineken Company portfolio, van ruim 300 proposities, in 192 landen. Dat zijn er veel ...

7. Wat is je hoogtepunt als global design director?
De fantastische groei van onze merken, en met name van het Heineken merk. Dat is uiteindelijk waar we het voor doen.

8. Ben je eigenlijk zelf een Bierliefhebber of altijd de BOB?
Ik vind bier heerlijk; Heineken, maar ook bijvoorbeeld Affligem en Lagunitas IPA. En tegelijkertijd ben ik een actieve ambassadeur van onze ‘Enjoy Heineken Responsibly’ en ‘When You Drive Never Drink’ programma’s. Ik ben blij met de lancering van Heineken 0.0; een heerlijk biertje voor momenten dat je geen alcohol wilt.  

 

 

Sabrina

09 oktober 2018, door Sabrina