Délice - Tomaten met een sterk verhaal

18 februari 2020 door Tahir
Creatie

We willen massaal de ‘beleving’ rondom voedsel terug. We willen weten waar het vandaan komt, wie het heeft gemaakt en wat het verhaal erachter is. Want eerlijk en echt vakmanschap verkoopt, de verhalen van ‘de makers’ doen het goed. Dit zien we natuurlijk al langer in andere categorieën, maar het is een relatief nieuwe ontwikkeling binnen AGF. Om in te spelen op de snel veranderende consumentenbehoeften ontwikkelde Millford samen met Den Berk Délice een nieuw consumentenmerk genaamd Délice.

De 4 telers van Den Berk Délice zijn jaarlijks verantwoordelijk voor zo’n 12 miljoen kg smaaktomaten. 40% hiervan wordt verkocht aan Belgische retailers, de overige 60% wordt geëxporteerd. Den Berk Délice heeft in de afgelopen jaren een zeer sterke positie opgebouwd. Hiermee is Den Berk Délice aanbeland bij de volgende fase in de groeicurve wat vroeg om een aanscherping van hun verhaal en de daarbij horende visuele identiteit. Want Den Berk Délice is de omschakeling aan het maken van een volledig B2B gerichte onderneming, naar een onderneming die met zijn merken ook de consument wil aanspreken en bereiken. Dit vroeg een andere aanpak, waar wij hen de juiste ondersteuning in hebben gegeven.

Als de vorm, kleur, structuur en smaak van een product nagenoeg gelijk zijn en prijs, service, distributie en logistiek op zichzelf staand niet onderscheidend, moet je je op een andere manier differentiëren ten opzichte van de concurrentie. Een sterk merk kan hierbij helpen. Je verlegt op deze manier de focus van het product naar de immateriële, emotionele eigenschappen van het merk. Doordat Den Berk Délice de tomatenplanten jaarrond belichten kunnen ze het hele jaar dezelfde kwaliteit leveren. Dit is onderscheidend ten opzichte van concurrentie. En dat maakt het zeer interessant om na te denken over een merk wat garant staat voor deze kwaliteit. Marketing wordt steeds belangrijker in de sector en hier zetten ze bij Délice stevig op in. 

Délice neemt je mee naar de oorsprong van de tomaatjes: de natuur, de aarde, de hommels, de planten, de plukkers en het vakmanschap en de passie van de telers. Délice omvat een rijk merkenportfolio wat is samengesteld op basis van zowel de behoeften van de consument, de retailer als de tijdgeest. Het verpakkingsdesign benadrukt de uniciteit van de productproposities in het merkenportfolio, daarnaast streven we er naar dat alle verpakkingsvormen duurzaam en trendsettend zijn. Dat betekent ook verpakking en design vooroplopen ten opzichte van private label. Ze willen met hun merken de verscategorie écht verder ontwikkelen, een versbeleving creëren die ademt waar Délice voor staat. Want tomaatjes komen niet uit de supermarkt, maar uit de kassen van de telers. Dát ís beleving!

Het vertrekpunt van zowel de visuele identiteit, de communicatie uitingen als het packaging design is de merkpositionering van Délice geweest. Twee thema’s stonden constant centraal: de telers en hun kassen én de consumentenbehoeften die elke propositie beantwoordt. De kassen zien we letterlijk terugkomen in de logo’s. De telers, de natuur en de consumentenbehoeften in het design en de communicatie. Elke Délice propositie vertelt zijn eigen verhaal en heeft een eigen look en feel, ze zijn duidelijk familie maar toch eigen. Op deze manier dekken we zoveel mogelijk needstates af en bieden we voor elk soort retailer en voor elk soort consumentenbehoeften een aansluitend product.

Tahir

18 februari 2020, door Tahir