Histor Perfect Finish

28 januari 2020 door Erik
Creatie

De één gaat helemaal los met de meest trendy kleuren, de ander pakt schilderen in huis aan als een ware prof met dito verf en materialen. En dan heb je ook nog een hele grote groep mensen die eigenlijk niet zo veel heeft met schilderen, die het ziet als een noodzakelijk iets, wat je op zijn tijd gewoon moet doen en wat goed moet zijn. Voor deze groep is er Histor Perfect Finish, we noemen deze groep consumenten ook wel ‘Functionals’: consumenten met een functionele beleving rondom verf.

PPG, de moederbedrijf van Histor, deed uitgebreid onderzoek naar de behoeften en onzekerheden van deze drie consumentengroepen. Wanneer we inzoomen op de Functionals zien we een duidelijk gevoel van onzekerheid over het eindresultaat – gaat het wel dekken in 1 laag? – en over het proces -  heb ik wel genoeg verf gekocht om de hele klus te klaren? – de prijs -  betaal ik niet te veel? ­– of over de levensduur – blijft de verf wel lang genoeg zitten? De vraag aan Millford was: zijn deze onzekerheden weg te nemen met behulp van een redesign van de verpakking en een daarbij horende insteek van alle instore communicatie? Ons antwoord: ja!

Packaging Design

Een van de eye openers in het onderzoek naar de customer journey van de Functionals was het afwijkende keuzeproces. Waar alle verfmerken tot dat moment kleur als belangrijkste driver voor de consument zagen, denkt de Functional daar heel anders over. Zijn keuzeproces begint niet bij kleur, maar bij de klus die geklaard moet worden – ik ga mijn trap schilderen dus ik heb verf nodig die daarvoor geschikt is. Deze insight heeft consequenties voor de hiërarchie op de verpakking. Een Functional komt niet ‘binnen’ op kleur, maar op klus: de radiator, het keukenkastje, de tegels, de vloer of deuren. Pas dáárna komt kleur.Millford ontwikkelde een design voor 7 type klussen, elk in een eigen kleur en een specifiek icoon voor de klus. Zo is voor de Functional in één oogopslag helder wat het verschil is en welke variant hij nodig heeft. De opvallende en iconische fotografie visualiseert de klus die geklaard dient te woorden.

En heel bemoedigend: we laten de klus zien als die is afgerond. Dus een geschilderde stoel, tegel of trap.Instore communicatie

Dit functionele, maar toch heel menselijke gevoel wordt ondersteund met behulp van het schapontwerp en het point of sale materiaal. De Functionals worden stap voor stap door het klusproces geleid, het kan eigenlijk niet meer mis gaan. Het schap geeft het merk een bepaalde functionele huiselijkheid mee. We gebruiken bewust geen inspirerende en emotionele sfeerfotografie, maar losse lijntekeningen die duidelijk doch zacht geen twijfel laten bestaan waar het product voor bedoeld is. Alles gericht op het wegnemen van onzekerheid en een klant die met het juiste in zijn mandje naar huis gaat om te beginnen aan de klus. Een kind kan de was doen met Histor Perfect Finish.

Erik

28 januari 2020, door Erik