Hoe HAK de tijdgeest grijpt

20 november 2018 door Sabrina
Maatschappelijk

Met Nicole Freid aan het marketingroer is het oer Hollandse HAK sterker dan ooit. Het merk blijft trouw aan de kernwaarden die het merk groot hebben gemaakt (kwaliteit, transparantie en nabijheid), maar bekijkt tegelijkertijd kritisch welke assets en welke capabilities moeten evolueren om te blijven aansluiten bij de hedendaagse behoeften van de consument.

Nicole: ‘Ondanks dat het versschap steeds groter wordt bij retailers zullen groenten en fruit in glas altijd blijven bestaan. Voor veel groenten, zoals rode kool, rode biet, bonen en appelmoes is glas nog steeds de voorkeursverpakking voor consumenten. Het is transparant, je kunt dus zien wat je koopt, en het is recyclebaar. Bovendien zijn het producten die nauwelijks tot niet in vers worden verkocht of weinig in vers worden gekocht, omdat het teveel werk is om het zelf te maken. Wij focussen met HAK op die groenten waar glas het meest relevant is en HAK hoge voorkeur geniet: rode kool, bietjes, bruine bonen en doperwten (met wortelen).'

HAK ontfermt zich sinds jaar en dag over de vraag hoe het eten van groenten en peulvruchten nog gemakkelijker en aantrekkelijker kan worden gemaakt. Met andere verpakkingstypen wist het merk de nieuwe percepties over groenteconserven te laden. Denk daarbij aan de stazakken. Vooral jongere consumenten voelen zich meer aangesproken door dit verpakkingstype. Maar ook door peulvruchten en groenten met recepturen, bijvoorbeeld bonenschotels, helpen consumenten peulvruchten en groenten te eten. En laat dat nu net de missie zijn van HAK.

Nicole: ‘Om onze missie verder op te schalen gaan we naast de potten en stazakken lekkere en gemakkelijke groenten en bonen proposities in koelvers brengen. Afgelopen jaar startten we al met de bonenburgers in het vegetarische koelschap.’

De uitdaging voor volgend jaar is helder: ‘Wij zijn onderweg van een eendimensionaal merk naar een gedifferentieerd merk. Dat speelt in diverse segmenten, kanalen en markten. Het in goede banen leiden van deze ontwikkeling is een hele mooie uitdaging.’ Als pionier in het groenteconservenschap weet Nicole als geen ander dat je soms gewoon moet durven en doen. Dat zou dan ook een tip zijn die ze collega-marketeers mee zou willen geven. ‘Alles eerst onderzoeken werkt alleen maar vertragend en gaat je nooit 100% het juiste antwoord geven. Je kunt daarna altijd nog optimaliseren. Met een goed gezond verstand, kennis van je consument en een stuk visie kom je een heel eind.’ Iets wat HAK in 2017 wist te verzilveren. Het merk won de Wheel of Retail voor de introductie van de stazakken. ‘Een hele mooie waardering en motivatie om door te gaan met innoveren!’

Sabrina

20 november 2018, door Sabrina