Marketeers in tijden van corona

18 mei 2020 door Sanne
Maatschappelijk

‘Life after Corona’. Hoe het eruit gaat zien? Wie zal het zeggen. Maar dat we er elke dag druk mee bezig zijn is één ding wat zeker is. Zo ook onze opdrachtgevers, vaak ín of direct áchter de frontlinies. Millford maakte een rondje langs de gelederen en vroeg marketeers naar het reilen en zeilen in tijden van Corona. Deze week: Raymond Mas, Head of Marketing Benelux van PPG Industries. In Nederland op de markt met onder andere de verfmerken Histor en Sigma.

‘Ik heb het enorm druk op het moment. En niet per se met de leuke dingen, ik ben vooral bezig met het managen van processen, mensen meenemen, zorgen dat ik zelf word aangehaakt. Echt bezig met de lange termijn of ‘life after Corona’ zijn we nog niet. We worden op dit moment geleefd door de organisatie en de waan van de dag. We moeten continue inspelen op de dagelijkse veranderingen, deze zijn met name geënt op de korte termijn. Wat geven we prioriteit? Wat schuiven we op de lange baan? Alles op korte termijn staat onder druk. Het denkwerk, zoals bijvoorbeeld marktonderzoek, kunnen we er op dit moment niet bij pakken. Alle media staan on hold. Alle budgetten van marketing zijn voor dit moment zwaar gereduceerd en aan iedereen is gevraagd vrijwillig en tijdelijk wat in te leveren op salaris en een aantal vrije dagen op te nemen.’

Nu denk je misschien: Is niet heel Nederland zijn huis aan het verven? Staan er geen rijen dik voor de bouwmarkten? ‘Dat is het paradoxale. Als Nederland zijn we op dit moment een soort gouden eiland in een zee van chaos. Hier zijn de winkels en fabrieken open, we draaien topomzetten. Heel Nederland lijkt aan het klussen geslagen. Maar in België en bijvoorbeeld de UK zit het merendeel van de collega’s thuis. De bouwmarkten in België gaan weer langzaamaan open, maar verfspeciaalzaken mogen dit bijvoorbeeld nog niet. En PPG bestaat uit meer dan Nederland en de consumentenmarkt alleen.’

Het Amerikaanse PPG bestaat uit meerdere Business Units, waarvan ‘Architectural Coatings’, de divisie waaronder de merken Histor en Sigma vallen, er één is. ‘Neem als voorbeeld de Business Units ‘Aerospace’ en ‘Automotive’. Hier wordt verf voor vliegtuigen en auto’s geproduceerd. Dit ligt compleet stil nu. Er rolt nu geen vliegtuig of auto van de band. We kunnen spreekwoordelijk wel stellen dat deze onderdelen van het bedrijf in brand staan. Met onder andere de opbrengsten die we hier in Nederland realiseren moeten de noodlijdende divisies worden gecompenseerd. Ik probeer continue het bredere plaatje richting mijn team te schetsen. Zo ook over bijvoorbeeld het uitkeren van dividend aan de aandeelhouders. Dat voelt raar, dat wringt. Maar wanneer dit niet gebeurt, vertrekken aandeelhouders. Met als gevolg een kwetsbaarder wordende organisatie die daarmee prooi voor overnames wordt. Iets wat we willen voorkomen.’

‘Daarom ben ik vooral bezig met het managen van mijn team. Ze meenemen in de situatie, vertellen hoe het er in de andere landen aan toe gaat. Begrip creëren, het bredere perspectief schetsen. Want er is meer aan de hand dan wat er bij ons thuis gebeurt. Ik probeer nu vooral de solidariteit te benadrukken. We moeten dit echt met elkaar doen. Wij als Nederland moeten internationaal een bijdrage leveren. Ik probeer mijn team zoveel mogelijk mee te nemen in dat PPG meer is dan de merken en landen waar wij voor werken maar dat er een héél bedrijf moet worden gemanaged. Iets wat ik continue met cijfers probeer te onderbouwen.’

‘Ik maak extra tijd vrij om bij iedereen persoonlijk te checken hoe het gaat en hoe ze in de wedstrijd zitten. Iets wat ik heel bewust doe. De stemming is overall ook wel echt positief.

Zoals ik aangaf zijn alle marketingcommuncatiebudgetten voor dit moment gereduceerd. De campagnes zijn gestopt, de communicatie doen we zelf via onze eigen kanalen of via de retailers. Voor het bedrijf geldt een hiring freeze en de interim contracten zijn beëindigd. In feite komt het er op neer dat we met minder mensen, meer orders moeten verwerken. Het is lastig om de productie bij te benen. Dat is natuurlijk wel een uitdaging te noemen. Daarom steek ik veel tijd in het aligned houden van het hele team. Dat betekent dat ik iedereen om de dag individueel spreek via skype en 2 keer per week doe ik dit met de hele groep. Onze CEO licht daarnaast elke week in een livestream toe wat de stand van zaken is, hij maakt zogeheten ‘Covid-Reports’. Belangrijkste boodschap: ‘Stay Safe, Stay Together’.

Op dit moment is de grootste brandhaard voor PPG de VS. Maar we ondervinden in vrijwel alle landen de gevolgen van de Corona crisis. Overal waar het virus rondwaart op de wereld hebben we fabrieken en kantoren staan. In China merken we dat het langzaamaan weer gaat opstarten.’

‘Wanneer dit te lang gaat duren zal de organisatie naar verwachting op den duur gaan herstructureren en reorganiseren. Maar deze crisis vraagt ook om een revisie op de huidige markt. Want gaan we nog wel zo veel reizen? Hoe belangrijk is de vliegtuigindustrie straks nog? Wat is de rol van transport? Hoe gaat dat er in de toekomst uit zien? De markt gaat verschuiven, waarheen weten we nog niet precies.’

‘We proberen nu nog meer te draaien naar digital, maar we zien dat de online bestellingen nu nog steeds en slechts 1-2% van het totaal bedragen. Dat komt ook omdat bij ons de winkels nog open zijn.  Op social zijn we actiever. We hebben een activatie laten lopen met tips om je thuiswerkplek lekker te maken. We hadden al onze webshops van Histor en Rambo. En rollen nu online bestellen voor de schilders voor Sigma uit. We zullen onszelf op het gebied van marketing ook weer verder moeten ontwikkelen. Iets wat tijd nodig heeft.

Sanne

18 mei 2020, door Sanne