Marketeers in tijden van corona

29 mei 2020 door Sanne
Maatschappelijk

‘Life after corona’. Hoe het eruit gaat zien? Wie zal het zeggen. Maar dat we er elke dag druk mee bezig zijn is één ding wat zeker is. Zo ook onze opdrachtgevers, vaak ín of direct áchter de frontlinies. Millford maakte een rondje langs de gelederen en vroeg marketeers naar het reilen en zeilen in tijden van corona. Deze week: Jeroen Provoost, Director Design & Own Brands bij Albert Heijn.

‘Vanaf 10 maart is alles in een stroomversnelling gekomen. De eerst twee weken sloeg Nederland massaal aan het hamsteren en de huidige situatie is totaal nieuw. Voor ons allemaal. Het is lastig om voorspellingen te doen of conclusies te trekken. Daarnaast zien we grote verschillen tussen de regio’s en tussen typen consumenten. Wel zou je voorzichtig wat aannames kunnen doen. Zo zien we dat mensen minder vaak boodschappen doen. ‘Pre-Corona’ was de grootste omzetpiek in het weekend, nu is dat niet meer zo. We zien trouwens verschillende trends in het consumentengedrag. Consumenten zijn bewuster met eten bezig, hebben meer tijd om te koken, er wordt gezonder gegeten.’

‘Ik ben verantwoordelijk voor design en het eigen merk, iets dat in de beginperiode even iets meer op de achtergrond kwam te staan. Daardoor ontstond voor mij ruimte om andere projecten op te pakken. Zoals het speciale ouderenuurtje wat in de winkels werd geïntroduceerd en de intensivering van de samenwerking met het Rode Kruis. Met behulp van de cross functionele teams hebben we dit in een hele korte tijd op kunnen zetten. Dat gaf een enorme energyboost. Je wilt het met elkaar zo goed mogelijk doen en als dat lukt geeft dat een kick.’

‘De activatiekalender is natuurlijk ook herzien. De paascampagne is aangepast, zoals iedereen heeft kunnen zien, en het EK Voetbal gaat niet door. Er vallen zaken weg, maar er komt tegelijkertijd veel nieuws bij. Het is schakelen, dynamisch en interessant. Ook de zomer zal anders zijn. Normaliter is de zomer een rustigere periode voor onze sector. Maar wat als we niet op vakantie gaan? Komt er dan wel een rustige periode? Er is geen model dat daar nu een voorspelling in kan doen.’

‘De coronacrisis brengt voor mijn eigen afdeling nieuwe uitdagingen met zich mee. Wij maken tastbaar werk: het verpakkingsdesign van Albert Heijn eigen merk-producten. Iets dat we nu niet fysiek kunnen doen. Hoe ga je om met kleurproeven bijvoorbeeld? Wanneer laat je iets naar huis sturen en wanneer laat je de beslissing bij het bureau? Dat is even zoeken, maar ik ben vooral heel verrast over hoeveel er mogelijk is. Je merkt dat we als afdeling een geoliede machine zijn. Alles loopt in principe door. Wel zijn we extra kritisch in wát we doen.’

‘In deze periode ben ik ook nog bewuster bezig met het welzijn van mijn team. Ik probeer vaker even bij iedereen in te checken. We hebben allemaal pieken en dalen, maar het is fijn om te weten hoe elke persoon erin zit. De één zit met zijn gezin en kleine kinderen thuis, de ander zit alleen in een appartement. Dat is écht niet te vergelijken. Ik heb collega’s die met moeite de ballen in de lucht kunnen houden thuis, maar ook collega’s die zich soms alleen voelen. Dat soort dagelijkse beslommeringen moeten we met elkaar delen. We willen deze periode zo veilig en plezierig mogelijk doorkomen.’

Wat ook anders is voor Jeroen zelf is de balans tussen werk en privé. ‘Dit zie ik als pure winst. Ik heb drie kinderen, we hebben veel meer contact met elkaar, kunnen elke dag samen ontbijten, lunchen en avondeten. Mijn reistijd, die soms aardig kon oplopen, is helemaal weg. Die kun je anders invullen nu. Het creëert ruimte. Niet alleen in tijd, maar ook in mijn hoofd. Ik kan rond 17.00 bijvoorbeeld even op de racefiets stappen en mijn hoofd leegmaken waardoor ik in de avond weer fris mijn laptop open kan klappen. Enige waar ik niet meer mee aan hoef te komen, is ‘de call’. Mijn kinderen vinden dat woord echt belachelijk. ‘Waarom zeg je de hele tijd call? Zeg gewoon dat je gaat bellen’. Dat woord mag ik thuis dus niet meer gebruiken.’
 

Sanne

29 mei 2020, door Sanne