Marketeers in tijden van corona

11 juni 2020 door Sanne
Maatschappelijk

‘Life after corona’. Hoe het eruit gaat zien? Wie zal het zeggen. Maar dat we er elke dag druk mee bezig zijn is één ding wat zeker is. Zo ook onze opdrachtgevers, vaak ín of direct áchter de frontlinies. Millford maakte een rondje langs de gelederen en vroeg marketeers naar het reilen en zeilen in tijden van corona. Deze week: Mark de Groot, CEO van BPSOLUTIONS over het belang van Mission Critical IT in Corona tijd.

‘Vanaf het begin van de intelligente lock down zijn we op kantoor of fysiek bij klanten geweest. Dat kon in ons geval niet anders. Ik denk dat dat het gevolg is van werken in Mission Critical IT. De data waarmee we werken is essentieel om een organisatie draaiende te houden. Bedrijven kunnen letterlijk hun ‘mission’ niet uitvoeren als hier iets mee mis gaat. Dit maakt de data waar wij mee werken dus misschien wel het meest waardevolle bezit van een bedrijf. Iets wat moet worden geborgd en daarnaast ten volle moet kunnen worden uitgenut. En al helemaal in deze onzekere tijd.’

‘Veel van onze klanten zijn actief in de vitale sectoren, denk daarbij aan de zorg. Wij zijn als het ware een verlengstuk van die vitale sectoren. Wij zorgen dat hun kritieke digitale infrastructuren draaiende worden gehouden. Dat betekent dat we voor een aantal opdrachtgevers zelfs continuïteitsverklaringen hebben moeten tekenen waarin we garandeerden dat we ook in een totale lock down op locatie zouden zorgdragen voor de Mission Critical IT. Intern hebben we natuurlijk wel voorzorgmaatregelen getroffen. Zo hebben we de teams opgesplitst en werkt het ene team thuis als het andere team op kantoor is, zo kunnen projecten altijd doorgang vinden.’

‘Doordat de drukte binnen bepaalde sectoren waar we voor werken fors is toegenomen is voor hen het belang van het beschermen van hun Mission Critial IT ook groter geworden. We werken bijvoorbeeld voor retailers waarbij de capaciteit niet meer toereikend was, maar ook voor ziekenhuizen die ineens te maken kregen met corona tenten voor de deur. Ook die systemen moesten worden aangesloten op de bestaande Mission Critical IT omgeving. Het zijn partijen die de ‘kritieke digitale omgeving’ groter zagen worden. Zij moesten aanpassingen doen die cruciaal waren om de boel ‘up and running’ te houden. Iets waar BPSOLUTIONS zich over ontfermt.

Door de huidige focus op het ‘nu’ ziet Mark dat sommige innovatietrajecten on hold zijn komen te staan. Maar dat is zeker niet overal het geval. De Corona tijd kan lopende ontwikkelingen ook in een stroomversnelling brengen. ‘Deze tijd benadert het belang om voorbereid te zijn op onverwachte situaties. Zo versnelt de situatie het proces om data te automatiseren en meer te gaan doen met Artificial Intelligence. Hiermee kun je kosten besparen en de organisatie ‘slimmer’ maken. Bedrijven weten niet wat de dag van morgen voor ze in petto heeft dus zoiets is een slimme investering nu’. Met de dag van morgen is BPSOLUTIONS zelf uiteraard ook bezig. ‘We kunnen onze ogen niet sluiten voor de gevolgen die de crisis voor een aantal van onze klanten zal hebben. Ook wij werken met verschillende scenario’s. Want hoe gaan onze klanten hieruit komen? Krijgen we te maken met een veranderende vraag? Wel zien we dat de herpositionering en rebranding die we een half jaar voordat Corona zijn intrede deed hebben geïntroduceerd op het juiste moment is gelanceerd.’

‘De klaarheid in communicatie waar we voor hebben gekozen werpt zijn vruchten af. In de IT zijn we vaak geneigd om heel technisch te praten over wat we doen. Voor de insiders gesneden koek, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Daardoor voelt IT soms als een black box en daarmee ongrijpbaar. Iets waar we verandering in wilden brengen. Door concreet en helder te vertellen en laten zien wat, hoe en waarom we de dingen doen zoals we ze doen hebben we ons verhaal een stuk duidelijker gemaakt voor iedereen.’
 
Dus: Keep it simple and consistent. ‘Juist door het simpel te maken en door je visual identity heel consistent door te voeren, bouw je aan de herkenbaarheid en creëer je een helder beeld van wat BPSOLUTIONS doet. Ik ben verrast door de kracht die de vereenvoudiging en verheldering van de brand strategie met zich meebracht. Juist nu. En dit zónder dat het de complexiteit van onze dienstverlening te niet doet.’

‘Doordat de nieuwe look & feel naadloos zijn verbonden met onze strategie en onze purpose, voel en zie je dat meteen. Niet alleen onze klanten reageren daar positief op, maar ook onze medewerkers vinden het geweldig. Er straalt energie van uit en dat heeft een positief effect op het team. Door ons verhaal rondom ‘MAKE DATA WORK’ komen we makkelijker bij nieuwe prospects binnen en zijn we er ook in geslaagd om autonoom nieuwe talenten aan te trekken.’

Sanne

11 juni 2020, door Sanne