Marketeers in tijden van corona

29 juni 2020 door Sanne
Maatschappelijk

De consequenties van Corona beginnen langzaamaan zichtbaar te worden. Maar hoe het er op de lange termijn uit gaat zien? Wie zal het zeggen. Dat we er elke dag druk mee bezig zijn is één ding wat zeker is. Zo ook onze opdrachtgevers, vaak ín of direct áchter de frontlinies. Millford maakte een rondje langs de gelederen en vroeg marketeers naar het reilen en zeilen in tijden van corona. Deze week: Han Go, Creative Director van Go Tan.

‘Hoe het gaat? Druk. Nederlanders zijn veel meer thuis geweest, dus er werd ook veel meer gekookt. De afgelopen maanden hadden we te maken met een stevige groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hierbij is de omzetdaling die we in de horeca ervaren al meegenomen.’

‘De afgelopen maanden hebben we steeds kunnen leveren aan onze klanten, dat komt mogelijk ook omdat we ons al vroeg hebben voorbereid op dat wat eraan leek te komen. Wel zien we dat een paar producten en ingrediënten nu moeilijker zijn te krijgen in Zuid-Oost Azië. Dat merk je ook als je als consument voor het schap staat. Neem kokosmelk, dat moest echt verdeeld worden door de leveranciers. Gelukkig hebben wij daar minder last van. We zijn snel gestart met aanpassingen op inkoop. Ook op in het gebouw van Go Tan hebben we al vanaf 8 maart een scheiding gemaakt tussen de mensen die op kantoor en op de productie werken. Alles om de besmettingsrisico’s te verkleinen. Iets waarop in de publieke opinie toen nog wisselend werd gereageerd.’

‘We hebben het rustiger aan gedaan met onze communicatie, de tv-campagne die op de planning stond is wat naar achteren geschoven. Je kunt je communicatiebudget maar één keer uitgeven en voor ons is het effectiever om dit op een ander moment te doen. Wel hebben we onze Studiokeuken vol in gebruik kunnen nemen. Dat was een lang gekoesterde wens van mij. Want Go Tan is niet alleen een merk. Ik besta echt! Ik wilde zelf content maken en inspiratie bieden. En dat vanuit thuis of vanuit de studio, zodat het zo natuurlijk en echt mogelijk was, ik wil zo dicht mogelijk bij mezelf blijven. De keuken is er dus gekomen! We zijn er niet alleen echt aan het koken en aan het filmen, maar we gebruiken het ook om te vergaderen of mensen te ontvangen. In Corona tijd maakten we bijvoorbeeld hier de filmpjes die bij Koffietijd werden uitgezonden. We konden intunen vanuit de keuken, zo rechtstreeks je woonkamer in. We filmden wekelijks 3 filmpjes. Van instructievideo’s tot kookdemo’s. Ik bedenk er recepten en werk ze uit. Neem een product as Dan Dan Noodles, een echt Aziatisch streetfood gerecht. In onze keuken bedachten we er een supermarktversie op. Daarnaast heb ik veel op mijn familie getest. Als recepten die vuurproef doorstonden konden we er een video van gaan maken voor onze eigen kanalen.’

Op creatief vlak zijn de afgelopen maanden dus zeker vruchtbaar geweest. Maar ook op persoonlijk vlak heeft Han kunnen groeien: ‘Voor mij persoonlijk brengt deze hele Corona crisis me ook heel veel. Ik heb een lager stressniveau dan ooit. Zonder al die bezoekjes en vergaderingen bespaar je heel veel tijd voor andere dingen. Ik ben meer relaxed dan na een gemiddelde vakantie. De kunst is natuurlijk om dat te blijven vasthouden.’

Sanne

29 juni 2020, door Sanne