Marketeers in tijden van corona

09 juni 2020 door Sanne
Maatschappelijk

‘Life after corona’. Hoe het eruit gaat zien? Wie zal het zeggen. Maar dat we er elke dag druk mee bezig zijn is één ding wat zeker is. Zo ook onze opdrachtgevers, vaak ín of direct áchter de frontlinies. Millford maakte een rondje langs de gelederen en vroeg marketeers naar het reilen en zeilen in tijden van corona. Deze week: Marleen van Balkom, Marketing Communications Manager Flowers bij Syngenta.

Multinational Syngenta is met 28.000 medewerkers actief in meer dan 90 landen en een begrip in de land- en tuinbouwbranche als producent van zaden en gewasbeschermingsmiddelen. Het bedrijfsonderdeel Syngenta Flowers houdt zich bezig met de verkoop van zaden, jonge sierplanten en bloemen aan de professionele tuinder. Binnen Syngenta Flowers is Marleen verantwoordelijk is voor Marketing Communications in Europa.

‘De Coronacrisis begon midden in ons piekseizoen. De schade die we hebben opgelopen is in 2020 dan ook niet meer in te halen. De wereld leek van de ene op de andere dag stil te staan. Karren vol jonge plantjes zijn vernietigd. Er is voor miljoenen weggegooid. Onze klanten konden hun producten niet meer kwijt, dus cancelden massaal orders. Als een tuinder blijft zitten met een kas vol violen, dan hoeft hij van ons ook geen geraniums te hebben. De gerbera’s lagen in de eerste weken letterlijk voor het oprapen. Bij de tuinders stonden overal stalletjes langs de kant van de weg. Maar dat is natuurlijk bij lange na niet voldoende. Er is zóveel vernietigd. Heel surrealistisch en enorm triest voor de telers.’

‘Het was paniek in de sector en we voelden het als onze taak de rust te blijven bewaren, een horizon te schetsen. We waren ervan overtuigd dat er licht aan het einde van de tunnel zou gloren. Iets wat we nu ook zien gebeuren. Maart en het eerste deel van april waren dramatisch, maar sindsdien hebben we de lijn opwaarts weer te pakken. Het is mooi weer, mensen zijn thuis, zijn buiten bezig, willen meer groen en kleur in de tuin. Onze salesmanagers hebben zoveel mogelijk contact gehouden met de telers en hebben steeds dit perspectief voor gehouden: ‘Dit gaat niet eeuwig duren, we gaan hier samen uitkomen.’ Ook ikzelf zag het niet altijd even positief, maar ik heb bewondering voor de houding die veel van mijn collega’s hebben gehad. Steeds hebben we zoveel mogelijk met onze klanten meegedacht en de annuleringsvoorwaarden aangepast als dat nodig was. Onze klanten stonden continu op de eerste plaats.’

‘Het is in dit geval ons grote voordeel geweest dat we onderdeel zijn van een groter geheel. Doordat we een solide en succesvolle organisatie achter ons hebben staan kunnen we de rol pakken die we nu hebben geclaimd. In alle landen waarin we actief zijn zien we dat de markt weer aanaantrekt. Dat gaat natuurlijk niet overal even snel en heeft er vooral ook mee te maken hoe groot de lock down was. Syngenta Flowers is een vreemde eend in de bijt binnen het grote Syngenta concern, de overige divisies zijn niet op de manier geraakt zoals wij dat zijn.’

‘De crisis heeft natuurlijk gevolgen voor de markt waarin we opereren. Al denk ik dat veel van de gevolgen van Corona sowieso wel zouden plaatsvinden, maar dat het nu versneld wordt. De markt was al steeds meer aan het consolideren en dat is in een stroomversnelling geraakt. Veel telers hadden al moeite om opvolging te vinden, zij zullen er waarschijnlijk eerder voor kiezen om er mee te stoppen of met pensioen te gaan. Opvallend is dat de specialisatie versus differentiatie nu weer ter discussie is komen te staan. De crisis legt het belang van risicospreiding bloot. Je ziet dat er spelers in de supply chain extra hard worden getroffen omdat zij zich hebben gespecialiseerd in bijvoorbeeld één enkel product. Als daar dan geen vraag naar is, dan ligt het hele bedrijf plat. Een interessante discussie, want specialisatie brengt wanneer het goed gaat júíst kostenreductie met zich mee. Want efficiency loont.’

‘We hebben ons direct aangesloten bij verschillende initiatieven om de sector te steunen. Iedereen zat met enorme overschotten die niet werden afgenomen. Denk aan de ‘Let Hope Bloom’ campagne met Ali B. Op Goede Vrijdag zijn bij circa 150.000 ouderen in verzorgingshuizen en alleenstaanden die thuiszorg ontvangen boeketten bezorgd. We wilden aan de telers laten zien: ‘we zijn er en we steunen jullie’. En ook voor de thuiswerkers Heeft Syngenta Flowers iets ontwikkeld: ‘Een website waar onze bloem- en groentezaden besteld kunnen worden (http://vegsandflowers.com)– professionele zaden om thuis in de tuin mee te experimenteren en de stress van het thuiswerken en de lockdown te verlichten. Daar plukken sommigen nu al letterlijk de vruchten van!’

 

 

 

 

 

Sanne

09 juni 2020, door Sanne