Zintuigen op scherp

14 januari 2020 door Erik
Creatie

Zure matten, aardbeiveters, snoepkettingen en discolollies. Wie is er niet groot mee geworden? Met het vernieuwde Look-O-Look zetten we je zintuigen op scherp. De verrassende smaken, bijzondere concepten en de unieke look en feel prikkelen de beleving.  Het voelt alsof je onderdeel bent van de Look-O-Look wereld. Alsof je er letterlijk deelgenoot van bent. Het is een wereld vol verwondering.

Look-O-Look had het moeilijk omdat de markt en de consument drastisch zijn veranderd. De concurrentie is groter dan ooit en de categorie staat onder druk o.a. door gezondheidsissues. 50 jaar geleden kwam Look-O-Look op de markt met een bijzondere snoeppresentatie. Allerlei snoepsoorten werden bij elkaar gepresenteerd in transparante hangzakjes, waardoor je de inhoud goed kon zien.Het merk heeft een hoge naamsbekendheid maar het merk werd ook als wat oubollig en saai gepercipieerd, als een merk wat niet mee is gegaan met de tijd, en dat is zonde. In een omgeving/categorie die snel veranderd en een sterk en zwaar concurrentie umfeld heeft is het belangrijk om relevant en onderscheidend te blijven. 

Het merk had, in tegenstelling tot veel van haar concurrenten, geen onderscheidende positie in de markt. Ofwel er was geen domein dat van nature door het merk werd geclaimd.

Een productintrinsieke claim als positionering gaat voor een merk als Look-O-Look niet werken. Look-O-Look heeft een zeer breed assortiment, geschikt voor jong en oud. Van hard, zacht, zoet, zuur, zout, gelatine-, kleur- en smaakstoffenvrij tot aan veggie en suikervrij. De vraag was dan ook: Welke positie wíl en kan Look -O-Look claimen? Wat verlangt de tijdgeest, wat wil de consument en wat past bij Look-O-Look? Om dit scherp te krijgen zijn we met Look-o-Look het traject ter herpositionering van het merk gestart.

We begonnen bij de kern, bij dat wat Look-O-Look zo sterk maakt. Dat is zonder twijfel het brede assortiment, maar ook het energieke en vrolijke wat het merk heeft. De positieve associaties die je bij de producten hebt voeren de boventoon. Het is een merk waar je weer even kind bij kunt zijn, opgewekt en luchtig, energiek en vrolijk. Kinderen kunnen in hun fantasie de gekste, mooiste en spannendste avonturen beleven. Maar niet alleen kinderen, ook volwassenen willen wel eens ontsnappen aan de alledaagse werkelijkheid en verplichtingen, leven in een wereld van verwondering die je zelf creëert, waar je gewoon weer even kind kunt zijn. Iets wat we in de merkpositionering ook daadwerkelijk hebben gerealiseerd.

Plezier en energie zitten in het DNA van Look-O-Look. Het is een merk waarbij je weer even kind kunt zijn. Even kunt ontsnappen aan de werkelijkheid. Kunt leven in een wereld vol verwondering. Daarom bedachten we als metafoor voor het merk een pretpark, LoLo land, met verschillende attracties. Een ‘plek’ waarbij alle zintuigen worden geprikkeld. 

LoLo land staat symbool voor het assortiment van Look-O-Look en is onder te verdelen in 3 werelden, elk gericht op een andere leeftijdsgroep en behoeften met ieder een bijpassende look en feel. Het mooie is dat al de communicatie touch points van Look-O-Look ditzelfde gevoel uitstralen. Of het nu de verpakking, de website of het point of sale materiaal is, het is 1 wereld. Een wereld waarin snoep altijd een rol heeft en onderdeel is van de beleving.

Erik

14 januari 2020, door Erik