Lotto

Lotto, het spelletje met de ballen

Al sinds 1974 is Lotto een begrip in Nederland, met de iconische ballenmachine, de uitdrukking ‘alle ballen verzamelen’ en de jarenlange live trekkingen rond Studio Sport kwam het merk elke zondagavond de huiskamer binnen rollen. Als eerste Nederlandse kansspel had Lotto een eigen televisieshow: de Willem Ruis Lotto Show. Later opgevolgd door programma’s als Lotto Weekend Miljonairs, waar gemiddeld 1,6 miljoen mensen naar keken.

Maar dat is alweer even geleden, de markt is veranderd, de doelgroep van toen een dagje ouder. Het is tijd om een nieuw impuls te geven aan het Lotto merk. Lotto schakelde ons in voor de visuele identiteit. Voor de merkcommunicatie werd Selmore gekozen als lead agency. Bijzonder in deze samenwerking was dat visuele identiteit en merkcommunicatie gelijktijdig werden ontwikkeld.

Spelboodschap

De uitdaging is om hieruit een simpele spelboodschap te destilleren. Een boodschap met een koopimpuls: ‘dat is leuk en eenvoudig, laat ik het eens proberen’. Een boodschap die het Lotto spel helder positioneert ten opzichte van concurrenten. Diezelfde versimpeling moest ook in de visuele identiteit voelbaar worden, zowel in het logo als in de stijl. Het oude logo voelde als een samenraapsel van losse elementen, we hadden de fotografische stylering van de ballen, de hardere kleur geel, het bepalende zwart en het compact gespatieerde woordmerk. Dit samen kan ontoegankelijk overkomen. Maar er zat ook heel veel goeds in het oude logo, elementen die we zéker wilde hergebruiken, hier hebben we ons in het designproces dan ook op gefocust.

Het geel en de ballen hebben nog steeds de prominente en trotse positie die ze verdienen. De aanpassingen in het logo zorgen ervoor dat het geheel vriendelijker oogt. De ronde, zachte vormen maken het merk minder mannelijk, en daarmee meer benaderbaar. In de visuele identiteit van Lotto draait alles om de échte essentie van het spel: de ballen. De ballen hebben een duidelijke functie in de communicatie en worden gebruikt om de boodschap kracht bij te zetten. Dus geen armpjes en beentjes aan de ballen, nee, deze ballen doen alleen wat de spelballen écht kunnen: vallen, rollen, stuiteren, drijven, ga zo maar door.

De versimpeling van de visuele identiteit moest ook werken op een van de belangrijkste communicatiemiddelen van Lotto, namelijk de Lotto formulieren. Dat is waar het uiteindelijk om draait. Het lot gaat enkele honderdduizenden keren per week over de toonbank, dáár moesten we het verschil zéker maken. Onder het credo ‘less is more’ is het lot terug gebracht naar de kern, alleen de strikt noodzakelijke boodschap heeft een plek gekregen in het design. We zijn terug gegaan van 3 naar 1 pagina en hebben de speluitleg gereduceerd tot het minimum. Voor iedereen begrijpelijk.

Om ervoor te zorgen dat Lotto de visuele identiteit via alle kanalen op een duidelijke, herkenbare, maar ook speelse manier kan door vertalen naar alle kanalen en middelen ontwikkelden we een toolbox die door alle bureaus simpel te gebruiken is.

Marco

Zou je willen weten wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Neem contact met Marco

mdemeijer@millford.nl.