Sigma

Sigma & de Prosumer

Sigma is al jaren één van de meest gebruikte merken voor professionele schilders. Tot voor kort was Sigma alleen te verkrijgen bij de verfspeciaalzaak. Eind 2017 maakte het merk de sprong naar de bouwmarkt. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn we samen aan de slag gegaan met de positionering van het merk en de doorvertaling naar het verpakkingsdesign en diverse communicatiemiddelen.

De Prosumer: de consument die wil schilderen als een prof en met veel  aandacht en interesse bezig is met een klus. Weet veel over techniek en kwaliteit en is bereid om daar ook voor te betalen. Tot recentelijk werd deze ‘Prosumer’ door PPG niet bediend in de bouwmarkt, er was nog geen merk voor deze doelgroep. Met de introductie van Sigma is daar verandering in gekomen.

Sigma heeft haar concept gebouwd rond de inzichten uit de 'customer journey' van de Prosumer. Alle vragen en twijfels uit de 'journey' zijn vertaald naar oplossingen in het schap. Dat betekent dat het schap bestaat uit een klein en overzichtelijk assortiment, gericht op een specifieke verfklus.

Daarnaast laten we stap voor stap zien welke producten de consument nodig heeft om de verfklus als een ‘professional’ te kunnen uitvoeren: dus met welk reinigingsmiddel, welk schuurpapier, welke kwast, welke primer, welke verf en welke kleur. Dit wordt aangevuld met tips van de schilder.

In de communicatie op de winkelvloer laten we de Sigma profs letterlijk aan het woord. We hebben ze voor de camera gezet en ze gewoon laten vertellen. Vertellen op een manier zoals schilders dat doen. Zonder poeha, gewoon zoals het is. Ze geven eenvoudige tips over hoe de Prosumer het beste resultaat kan krijgen. Dit zie je terug in de winkel, in het pos materiaal, in de brochures en in één van de vele DIY vlogs. Onderzoek laat zien dat de Prosumer op een andere manier moet worden aangesproken dan de professionele schilder.

Dit hebben we niet alleen vertaald naar de winkelvloer, maar ook in het pack design. Waar technische eigenschappen het belangrijkste zijn voor de professionele schilder, is de klus die moet worden geklaard het belangrijkste voor de Prosumer. Dat betekent dat bijvoorbeeld het lakken van het hout binnen of het lakken van hout buiten centraal komt te staan. Dit maakt het voor de Prosumer veel makkelijker om het juiste product te vinden.

Erik

Zou je willen weten wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Neem contact met Erik

edegraaf@millford.nl.